RUKUN TETANGGA SAYA

Sunday 1 April 2012

TERAN LAGI PUAN, KEPALA BABY DAH NAMPAK..!!!


siapa tak pernah tengok lagi delivery(bersalin)??? Puan Sabariah tanya kelompok kitorang yang berkumpul dekat kubikal 1...aku dengan teruja angkat tangan..puan cakap pergi masuk dekat labour sekarang..aku dengan dua tiga orang lagi member berlari nak tengok..masuk je labour prosedur dah jalan separuh..tapi baby tak keluar lagi la...ada dua orang staff yang arrange delivery tu..sorang akak JM, sorang lagi Staff Nurse..dengar diorang bagi support suruh teran.. "lagi puan..lagi..lagi..lagi..teran lagi..teran panjang-panjang dan lama..cepat puan, kepala baby dah nampak...laggi..lagi..lagi..lagi...." si ibu pun apa lagi, cuba sedaya upaya untuk meneran.."ergggghhhhhhhhhh..erghhhhhhh..sakit misi..sakit.....dah tak larat ni...."..."puan kena jugak teran..sakit memang la sakit, tapi kesian jugak kat baby ni..teran puan..lagi..lagi..lagi..." aku yang berada dalam situasi tu terasa jugak nak teran..berkerut-kerut muka aku..hahhaha..terasa nak buat persembahan pom-pom je bagi support dekat si ibu....kesian jugak tengok si ibu..muka nampak lemah..tapi nak tak nak kena teran jugak..kalau tak, nanti baby lemas...."alamak, taik dah keluar..." si ibu dah terberak..akak JM cepat2 ambil pad cover anus si ibu dengan najis tu dari terkena baby..."haa..puan..cepat..teran lagi,,kepala baby dah keluar..lagi..lagi..lagi..." Alhamdulillah..akhirnya keluar pun baby girl tepat jam 10.44 pagi..disebabkan dah si ibu ambil masa untuk meneran, baby tu dah berak dalam perut si ibu.."dik, tlong bancuh air milo bagi ibu minum." member aku pun pergi la bancuh dah suapkan untuk si ibu untuk hilangkan kehausan dan tambah sedikit tenaga yang hilang akibat meneran tadi...kesian tengok..nampak letih je..lepas siap tu kena tahan sakit untuk jahit pulak.."puan, buka kaki luas2..saya nak jahit..terkoyak ni..kalau puan tak buka kaki luas2, macam mana saya nak nampak luka..saya takut tersalah jahit je..".."arggghhh..sakit..sakit..kaki kebas..." "saya tahu puan, tapi saya kena siapkan jugak..tahan la sikit..sekejap je.." " puan, lepas ni nak bergerak perlahan-lahan..takut nanti jahitan terbuka, kalau darah terlalu banyak puan bagitau misi kat wad, makan makanan yyang tinggi protein dan makan banyak sayur, puan kalau nak berak, kena duduk..jangan cangkung.." terdengar akak JM tu bagi health talk berkaitan pemakanan smbil jahit bahagian yang terkoyak.."ok puan, dah siap jahit,sekarang ni saya nak cek luka..".nampak akk JM tu masukkan jari dalam vagina..muka si ibu berkerut2 tahan kesakitan.."ok puan, skarang ni sy nak cek anus pulak.." hurmmm..lastly semuanya dah settle dengan berat baby 3.47kg..baru je rehat 20minit..admit satu lagi kes dengan bukaan cervix 4cm..masukkan si ibu dalam bilik prosedur..monitor denyutan jantung baby dengan bukaan cervix..15minit kemudian bukaan dan 8cm..JM cek, dia cakap dah nak delivery..tanda2 semua dah ada..then 10cm..siapkan semua barang then satu lagi kelahiran bakal di sambut sambil diperhatikan oleh aku dan member2 lain.."dik, tolong support kepala ibu bila ibu meneran.." aku cepat2 pergi kat kepala si ibu sambil letakkan tanagn bawah kepala si ibu.."puan kalau rasa sakit cakap ye..kemudian teran.." "ok dah rasa sakit..arggghhhhhh..." sambil tangan support kepala si ibu, aku cuba bagi semangat sambil sebelah lagi tangan pegang bahu si ibu.."lagi..lagi..lagi..sikit lagi..kepala baby dah nampak.." arahan yang sama di berikan kpada si ibu seperti si ibu yang pertama..kali ni ambil masa yang agak singkat..tepat jam 12.14tengahari, satu lagi kelahiran baby boy dengan berat 3.97kg..wahh berat betul..tembam gila..excited la aku..siap2 je cuci, aku tak habis2 cakap dengan baby tu.. "alaa comel nye baby ni..pipi tembam..geramnya.." hahah..beranagn tak sudah la kan.."dik, tlong angkat baby bagi kat si ibu..bagi ibu susukan",..PELUANG..!! pe lagi, aku basuh tangan then angkat baby yang tembam tu..nasib baik si ibu sporting..bagi aku peluang pegang lama2..aku pun apa lagi, action macam anak sendiri la..hahahaha...usap-usap pipi baby yang tembam macam bola tu, main-main dahi, kening dengan hidung, dah puas baru bagi kat si ibu..si ibu tersenyum tengok gelagat aku..maklumla kan, anak dara kalau dah jumpa baby secomel tu, siapa tak geram..hurmmmm...best2...by the way banyak sangat pengalaman aku dapat hari ni..esok, tak sabar2 nak jumpa baby yang tembam macam bola tu..then nak mandikan..hehehehe...nak ada sendiri tak tahu lagi bila kan..so syok sendiri dengan baby orang lain la..heheheh...ok la setakat ni je nak share..esok aku cerita pengalaman lain pulak ok :) salam

TQ sebab sudi baca entry cik diya. Jgn lupa like and share ok :)

No comments: