RUKUN TETANGGA SAYA

Friday, 22 July 2011

KENANGAN TERAKHIR BERSAMA ARWAH

hari ni hari kedua pemergian arwah...tapi aku x rasa pun cam arwah 2 meninggal..aku rasa mcam arwah ade je lagi kat dunia....mgkin sbb aku selalu tngok gmbr2 yg dia pernah hantar kat aku 2 kot..atau aku selalu baca msj kata2 yg dia anta kat aku 2..atau aku ni still agi tggu msj kata2 nsihat dari sahabat mcam arwah??? hurrmmm...

aku ckp sume ni bukan sbb aku x relakan pemergian arwah ape tah agi nak nafikan ape yg dh jadi...agipun nak nafikan sume ni sape la aku ni kan..agipun berdosa kan nak tolak takdir yg dh ttulis..sume ni kan Qada dan Qadar dari Dia...nak atau x, aku mesti kena time....just my mind x dpt nak lenyapkan agi kenangan2 bersama arwah..

aku jadi cmni mgkin sbb baru dua hari jmpe arwah, smpt gelak2 ngan arwah,wat2 lawk bodo ngan arwah, tbe2 dpt khbar brta arwah dh xde...mgkin terkejut sama kot yg wat kan aku jadi ssah nak accept pemergian arwah...

kdang2 bile dok sorang2 ngadap laptop cabuk aku ni, terngiang2 gak suara arwah kat telinga aku...suara garau yg mmanggil nma pnuh aku "nadiyah" smbil tersenyum dan mata merenung ke arah aku seolah2 ingin mengatakan itulah pertemuan terakhir kami sbagai sahabat yg mula bersahabat sejak umur 7tahun....cam 2 la reaksi terakhir arwah msa aku ziarah arwah kat HKL semasa hayat dia masih ada...

aku lgsung x sedar rupanye itulah hari pertma pertemuan yg dh lma terpisah antra kami sbgai sahabat, dan hari itu jgak la hari perpisahan kami buat selama-lamanye sbagai shbat yg dh bnyak berkongsi suka duka bersama...dan aku lgsung x sedar rupanye renungan mata dia hari 2 jgak la renungan mata dia yg terakhir untuk aku dan pada hari 2 jgakla hari terakhir dia mmanggil nma aku "nadiyah"...

kat bwah ni serba sdikit perbualan terakhir aku ngan arwah   :

aku : amy, ko sakit x?? ko sakit katne??
arwah : (gelengkan kepala,)
aku : amy,nape ko diam je?? ckp la..aku nak dgr suara ko..
arwah : aku x larat nadiyah
aku : ko x sejuk ke amy?? kaki ko sejuk..nak aku selimutkan x??
arwah : x nak
aku : btul ko x sjuk?? kipas no 3 psang kat ko amy..baju plak ko x pkai..xkanla ko x sjuk..
arwah : (hnya gelengkan kpala)
aku : amy jnji ngan aku cepat sembuh tau..aku nak ko dtg raya umah aku cam thun2 sbelum ni..
arwah : (hnya renung mata aku smbil senyum..)
aku : jnji la amy..ko kna kuat..ko kna dtg rya umah aku..kalu x aku xnak bg mmber2 lain dtg rya umah aku        kalu ko xde..
arwah : (arwah ambil sapu tngan lap airmata smbil anggukkan kpala)
aku : amy, aku x nak ko anggukkan kpala je..aku nak ko ckp jnji..aku nak dgr suara ko ckp jnji..
arwah : (hanya diamkan diri dan menoleh ke tempat lain)
aku : (aku dh mula mngis) nape ko xnak sbut jnji amy?? ko xnak dtg rya umah aku ke??
arwah : aku jnji nadiyah..aku raya umah ko thun ni..
 lepas je dgr kata2 arwah aku terus kuar tinggalkan wad..aku xdpt nak tahan airmata aku agi..msa 2 aku dh nmpak ayah arwah dh mula berair mata..aku ngis kat luar wad..aku x nak arwah tgok aku ngis sbb aku tau arwah ckp x skit msa aku tnya sbb dia xnak aku ngan mmber2 yg ade msa 2 kesian kat dia..smpai cam 2 skali dia xnak kwan2 dia rsaukan kdaan dia..ya Allah mulia sungguh hati ko amy.....

skang barula aku tau nape arwah ssah sgt nak jnji ngan aku masa 2..mgkin arwah dh tahu ajl dia semakin hmpir..sbb 2 arwah x nak jnji ngan aku..arwah xnak aku sedih kalu arwah xsempat nak tunaikan jnji 2..walaupun arwah x sempat nak tunaikan jnji 2, aku ttap akn beraya ngan arwah..insyaAllah raya anti, kalu diizinkan Tuhan aku akn ziarah kubur arwah ngan mmber2 lain..
TQ sebab sudi baca entry cik diya. Jgn lupa like and share ok :)

Wednesday, 20 July 2011

AL-FATIHAH UNTUK SAHABATKU AMIRUDDIN DOLLAH

20/7/2011 adalah tarikh yg akan aku igt smpai bila2 sbb sorang kawan yg aku syg dh tinggalkan aku wat selama-lamanye...dengan sekelip mata dia tinggalkan aku ngan satu janji yg x sempat nak dia tunaikan...
ya Allah terlalu berat untuk aku trima smua ni...bila kawan yang aku knal sejak kecik agi tinggalkan aku seusia muda cm 2..

pagi tadi sepatutnye aku kna amik paper exam EENT..aku cancel kan paper 2 then mintak izin lecturer nak melawat jenazah kat HKL sbelum dibawa pulang ke jengka slepas dpt pggilan dri mmber aku syuhada..diam x terkata aku bila dpt satu pggilan mngatakan shabat baik aku sndri dh mnggal dunia..niat kat hati nak dtg melawat buat kali ke dua ptg ni ngan mmber2 sek jgka 12..tp x ksampaian..amy napela x tggu aku dtg buat kali kedua..aku bru plan nak dtg ptg ni nak tnjuk gmbr2 kite msa sek rendh dlu2..nak ajk ko borak2 and nak ajk ko ckp mcm2 la..nape la ko x tggu aku amy..skejap je amy..nape la ko x tggu aku...??? nape amy???? nape cepat sgt ko g..????...dan knapa ko x tunaikan jnji ko kat aku..kan dua hari lepas masa aku g mlawat ko, ko jnji nak dtg raya umah aku thun ni ngan mmber2 lain,nak mkan rendang kat umah aku..ko lupa ke jnji ko 2 amy???? azrin pun dh ckp nak ajk ko dtg gak rya umah aku, nak wat mcm dulu2..dtg rya umah aku..mkn rndang ayam bnyak2, pastu nak bngkus bwak blik..tp rya tahun ni dh ko xde spe yg nak wat sume 2??? spe yg nak back up aku bila dak2 ni ejek aku tembam????....

 o00oo..ptutla msa aku sruh ko jnji msa 2 ko nak x nak je jnji kan..sbb ko dh tau ko xdpt nak tunaikan jnji ko 2 kan..???? terdiam x terkata aku bila aku tngok badan arwah dibalut dengan kain putih masa kat ICU tdi..aku hnya mmpu menangis..aku cube kejutkan arwah,manala tau kan arwah bangun..kot2 la dia bergurau..sebab dia selalu ngusik aku..tp bila aku tolak badan dia..aku gerakkan kaki dia..dia tetap kaku dan keras atas katil..lgsung x bergerak..aku hanya nmpak muka arwah je x ttup ngan kain..anggota lain smua dh kena ttup ngan kain putih..muka arwah pucat,  dan yg pnting muka arwah nmpak bersih sgt..muka arwah btul2 mnunjukkan dia dh bersedia nyawa nye diambil..lagipun spnjang hayat dia, dia x penah sakitkan hati spe2..walau pape pun,.alhamdulillah aku sempat wakilkan bagi pihak kawan2 mohon maaf atas segala kesilapan yg pernah kawan2 buat kat arwah termasuk gak kesilapn yg aku penah wat kat dia...




segala kata2 ko selama ni mmbuktikn pmergian ko amy..ko berkali2 ckp kat aku cmni "nadia, kalu aku g dulu,ko x yah la ngis..ko wat bese je..ko cume sedekahkan al-fatihah je kat aku..dan ko jgn lupa jgn tinggal solat,setiap kali solat,doakan aku k...."  .dan satu agi ayt ko yg aku igt smpai skang "nadia, kalu ko jadi nurse anti, bleh la ko rawat aku kalu aku sakit..tapi ko kena rawat aku free la..."....rupa2 nye kata2 ko 2 bwak mkna yg skarang ni...
aku sgkakan aku yg pergi dulu dari ko, upenye tak....Tuhan 2 Maha Adil kan amy....
 walau pape pun jadi skang aku dh relakan pemergian arwah sbb aku lebih rela tngok arwah pergi drpada terus derita menahan kesakitan penyakit yg di tanggung... 
salam sahabat dan salam perpisahan dari aku untuk ko amy..sampai bila2 aku ingat segala nasihat2 ko kat aku...dengan rela hati aku relakn pemergian ko..
semoga arwah ditempatkan di kalangan org2 yg beriman...al Fatihah...amin....


TQ sebab sudi baca entry cik diya. Jgn lupa like and share ok :)