RUKUN TETANGGA SAYA

Friday, 22 July 2011

KENANGAN TERAKHIR BERSAMA ARWAH

hari ni hari kedua pemergian arwah...tapi aku x rasa pun cam arwah 2 meninggal..aku rasa mcam arwah ade je lagi kat dunia....mgkin sbb aku selalu tngok gmbr2 yg dia pernah hantar kat aku 2 kot..atau aku selalu baca msj kata2 yg dia anta kat aku 2..atau aku ni still agi tggu msj kata2 nsihat dari sahabat mcam arwah??? hurrmmm...

aku ckp sume ni bukan sbb aku x relakan pemergian arwah ape tah agi nak nafikan ape yg dh jadi...agipun nak nafikan sume ni sape la aku ni kan..agipun berdosa kan nak tolak takdir yg dh ttulis..sume ni kan Qada dan Qadar dari Dia...nak atau x, aku mesti kena time....just my mind x dpt nak lenyapkan agi kenangan2 bersama arwah..

aku jadi cmni mgkin sbb baru dua hari jmpe arwah, smpt gelak2 ngan arwah,wat2 lawk bodo ngan arwah, tbe2 dpt khbar brta arwah dh xde...mgkin terkejut sama kot yg wat kan aku jadi ssah nak accept pemergian arwah...

kdang2 bile dok sorang2 ngadap laptop cabuk aku ni, terngiang2 gak suara arwah kat telinga aku...suara garau yg mmanggil nma pnuh aku "nadiyah" smbil tersenyum dan mata merenung ke arah aku seolah2 ingin mengatakan itulah pertemuan terakhir kami sbagai sahabat yg mula bersahabat sejak umur 7tahun....cam 2 la reaksi terakhir arwah msa aku ziarah arwah kat HKL semasa hayat dia masih ada...

aku lgsung x sedar rupanye itulah hari pertma pertemuan yg dh lma terpisah antra kami sbgai sahabat, dan hari itu jgak la hari perpisahan kami buat selama-lamanye sbagai shbat yg dh bnyak berkongsi suka duka bersama...dan aku lgsung x sedar rupanye renungan mata dia hari 2 jgak la renungan mata dia yg terakhir untuk aku dan pada hari 2 jgakla hari terakhir dia mmanggil nma aku "nadiyah"...

kat bwah ni serba sdikit perbualan terakhir aku ngan arwah   :

aku : amy, ko sakit x?? ko sakit katne??
arwah : (gelengkan kepala,)
aku : amy,nape ko diam je?? ckp la..aku nak dgr suara ko..
arwah : aku x larat nadiyah
aku : ko x sejuk ke amy?? kaki ko sejuk..nak aku selimutkan x??
arwah : x nak
aku : btul ko x sjuk?? kipas no 3 psang kat ko amy..baju plak ko x pkai..xkanla ko x sjuk..
arwah : (hnya gelengkan kpala)
aku : amy jnji ngan aku cepat sembuh tau..aku nak ko dtg raya umah aku cam thun2 sbelum ni..
arwah : (hnya renung mata aku smbil senyum..)
aku : jnji la amy..ko kna kuat..ko kna dtg rya umah aku..kalu x aku xnak bg mmber2 lain dtg rya umah aku        kalu ko xde..
arwah : (arwah ambil sapu tngan lap airmata smbil anggukkan kpala)
aku : amy, aku x nak ko anggukkan kpala je..aku nak ko ckp jnji..aku nak dgr suara ko ckp jnji..
arwah : (hanya diamkan diri dan menoleh ke tempat lain)
aku : (aku dh mula mngis) nape ko xnak sbut jnji amy?? ko xnak dtg rya umah aku ke??
arwah : aku jnji nadiyah..aku raya umah ko thun ni..
 lepas je dgr kata2 arwah aku terus kuar tinggalkan wad..aku xdpt nak tahan airmata aku agi..msa 2 aku dh nmpak ayah arwah dh mula berair mata..aku ngis kat luar wad..aku x nak arwah tgok aku ngis sbb aku tau arwah ckp x skit msa aku tnya sbb dia xnak aku ngan mmber2 yg ade msa 2 kesian kat dia..smpai cam 2 skali dia xnak kwan2 dia rsaukan kdaan dia..ya Allah mulia sungguh hati ko amy.....

skang barula aku tau nape arwah ssah sgt nak jnji ngan aku masa 2..mgkin arwah dh tahu ajl dia semakin hmpir..sbb 2 arwah x nak jnji ngan aku..arwah xnak aku sedih kalu arwah xsempat nak tunaikan jnji 2..walaupun arwah x sempat nak tunaikan jnji 2, aku ttap akn beraya ngan arwah..insyaAllah raya anti, kalu diizinkan Tuhan aku akn ziarah kubur arwah ngan mmber2 lain..
TQ sebab sudi baca entry cik diya. Jgn lupa like and share ok :)

2 comments:

nuraliasyafiqah said...

sabar ye akak. saya pun masih tk dapat terima pemergian arwah. dia sepupu yg sangat baik. kita bertuah sebab pernah kenal arwah. Al-Fatihah.

diya said...

akk dh ok dh skang..sbb akk igt agi pesnan arwah msa dia shat dulu..arwah ckp kalu dia xde jgn mngis,tp sdekahkan al Fatihah utk dia..kata2 arwah 2 la yg motivate diri akk skang ni...pape pun thanks k :)