RUKUN TETANGGA SAYA

Tuesday, 13 November 2012

PENGERTIAN SEBENAR AWAL MUHARRAM


Sedar tak sedar hari ni seluruh umat Islam akan menyambut Awal Muharram untuk tahun 2012 iaitu bulan pertama dalam sistem kalendar Islam.Pada hari ni umat Islam digalakkan untuk membaca doa akhir tahun selepas waktu Asar dan doa awal tahun selepas waktu Maghrib. Hari ni cik diya nak ajak you all termasuk jugak dengan cik diya ni untuk menghayati erti sebenar hari yang di sebut-sebut kan ni...dari maklumat pembacaan cik diya, pada asasnya Muharram bermaksud "diharamkan" atau "dipantang" iaitu ALLAH SWT melarang melakukan peperangan @ pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah:91)

PERISTIWA PENTING  BULAN MUHARRAM
1) 1 Muharram : Khalifah Umar Al-Khattab menetapkan adalah hari pertama bagi setiap tahun baru Islam   (kalendar hijriah)
2) 10 Muharram : dinamakan juga hari Asyura. pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yg mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilan dan kebenaran.

PADA 10 MUHARRAM JUGA TELAH BERLAKU :
  1. Nabi Adam bertaubat kepada ALLAH
  2. Nabi Idric diangkat oleh ALLAH ke langit
  3. Nabi Nuh diselamatkan ALLAH keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama 6bulan
  4. Nabi Ibrahim diselamatkan ALLAH dari pembakaran Raja Namrud
  5. ALLAH menurunkan kitab Taurat kepaa Nabi Musa
  6. Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara
  7. Penglihatan Nabi Yaakoc yang kabur dipulihkan ALLAH
  8. Nabi Ayub dipulihkan ALLAH dari penyakit kulit yang dideritai
  9. Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40hari 40malam
  10. Laut merah terbelah dua untuk selamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun
  11. Kesalahan Nabi Daud diampuni ALLAH
  12. Nabi Sulaiman dikurniakan ALLAH kerajaan yang besar
  13. Hari pertama ALLAH menciptakan alam
  14. Hari pertama ALLAH menurunkan rahmat
  15. Hari pertama ALLAH menurunkan hujan
  16. ALLAH menjadikan Arasy
  17. ALLAH menjadikan Luh Mahfuz
  18. ALLAH menjadikan alam
  19. ALLAH menjadikan Malaikat Jibril
  20. Nabi Isa diangkat ke langit
Subhanallah..rupa-rupanya banyak peristiwa yang berlaku pada Muharram ni.ada yang cik diya tahu dan ada jugak yang cik diya tak tahu. sesetengah orang beranggapan erti maal hijrah ni macam perubahan dari yang jahat ke arah yang baik. tapi pernah tak cuba nak menghayati peristiwa-peristiwa yang berlaku di sebalik hari atau tarikh tersebut????? huuurmmm... cik diya pun sebenarnya cetek jugak berkaitan agama ni. tapi apa yang cik diya share ni semuanya dari pembacaan cik diya. kalau ada salah sila-sila la tegur ye..kita sama-sama belajar,,ok la..cik diya nak out dulu..kejap lagi nak masuk kerja..you all jangan lupa ye baca doa akhir tahun selepas waktu Asar dan doa awal tahun selepas waktu Maghrib nanti k.insyaALLAH cik diya pun akan curi sedikit masa kerja nanti untuk baca doa tu. nasib baik cik diya ada buku doa, boleh la cik diya refer kat buku doa tu je.. yang lain-lain kalau tak ada buku panduan untuk mengetahui doa tu, cuba-cuba la usaha google atau bertanya kepada yang arif sebelum masuk waktu Asar atau Maghrib nanti.sama-sama kita usahakan ok. mana la tahu ini Muharram terakhir untuk kita..fikir-fikirkan la...salam :) 

TQ sebab sudi baca entry cik diya. Jgn lupa like and share ok :)

2 comments:

alia syuhada said...

Thanks sebab share :)

Diya Nadiya said...

thanks jugak sebab sudi baca :)