RUKUN TETANGGA SAYA

Monday 27 June 2011

Asal Usul Tahi Lalat

sebenarnye aku stay back kat library ari ni nak siapkan assgment community aku yg smpai ke sudh x siap ni..tp memandangkan aku dh lma x update blog aku, terdetik agi skali jantung aku, eh x nak la, nak wat ginjal lak...ha terdetik ginjal aku nak msukkan entry baru kat blog aku ni...

sbenarnye entry sal tahi lalat ni aku nak msukkan lma dh..tp sibuk ngn assgment..x sempat nak mngarang...
cmne aku leh tdetik nak wat entry sal tahi lalat ni???? haa cite dia cmni....classmate aku ttibe je tnya aku cmne tahi lalat leh ade kat bdan mnusia...aku pun tercengang r..dh cam org bod0..ane x nye, spnjang aku hdup 20 thun ni, first time aku dpt soaln sepayah 2 untk djwab...sblum ni kalu mmber2 tnya soaln2 yg aku x dpt jwab, aku gebang dorang de gak cya..tp sal tahi lalat ni, x kan la aku nak ckp lalat berak kot..nmpok beno nipunye...hahaah..fuuhh...!!payah tol soaln yg mmber aku bg 2..( kon0n..pdhal soaln exam ckp payah gak..).hahahahhaah....

ok2 back 2 my title..kaji nye kaji, aku dpt sikit hsil sal kmunculan tahi lalat ni...sebenrnye tahi lalat ni bukan mncul sejak kite embryo agi..tp mncul sjak kite lahir..kebanyakkan tahi llat ade kat mnsia dlm bil 10-40 ketul dlm pelbagai bntuk n wrna..sorry la ye tpksa istilah kan tahi lalat ni ketul..sbb nak ckp titik cam ntah pape je...hahaha.Ada yang berbentuk oval, ada yang bulat, ada yang ditumbuhi rambut, ada yang timbul, ada yang berwarna cokelat, hitam, dan merah muda..kdang2 ade yg smpai mncecah 100 ketul..wooooo...2 bukn tahi llat 2...2 dh kna berak ngn lalat 2..hahahahaha...


mnurut kajian dari diri aku sndri, org yg bnyak tahi lalat ni berisiko tnggi untk mndpat knser kulit..sbb nye  Tahi lalat berpunca dari pertumbuhan dan perkembangan abnormal dari sel-sel pigmen di bawah kulit yang lebih dalam..hhmmmm...smada soheh atau pun x pe yg aku bgtau ni, wallahualam.....


dan kajian juga ade mngatakan org yg suka berjemur kat terik matahri pun berisiko tggi mndapat bil tahi lalat yg bnyak...so pasni kalu korang nak berjemur kat tepi pantai jgn lupa pkai sunblock k..
eh jap2...haaaa...skang baru aku tau nape kulit bdan mat salleh bnyak bntik2 cam tahi lalat 2...mybe dh tjawab kot persoalan kat pale aku skang..hehe...

ssetengah pndapat ade mengatakan tahi lalat ni bleh watkan sseorg 2 nmpak awek muda..sjauh mna pndpat 2, aku x tau la...tp kalu tahi lalat yg ade pda korang watkan korang ase sakit, makin mmbesar, kemerhan dan asyik nak mnggaru je kat tahi llat 2, better korang g jmpe doktr..kmgkinan tahi lalat tu mula bkembang mnjadi kanser kulit..



huurrmmm..setakat 2 je la kot info sal tahi lalat yg aku nak share kat entry kali ni...aku nak st0p dh ni..sbb tergugat tgok mmber2 aku dok sbuk wat community..aku ni dok meraban agi ngn blog..hahahhaaha....k r...see in the next entry k..g0tcha :)
TQ sebab sudi baca entry cik diya. Jgn lupa like and share ok :)

No comments: