RUKUN TETANGGA SAYA

Wednesday 10 August 2011

MUHASABAH DIRI SENDIRI...




Orang ckp mnusia ni x pernah lari dari kesilapan...dan org jgak ckap manusia ni xde yg yg sempurna...mksud aku sempurna dari segi sikap, perangai, paras rupa, dan segala nye la..nak cari yang sempurna tue mustahil sangat la nak jumpe..persoalan nye, ade ke yg sempurna seperti yang di nyatakan kat atas tu??? ish mustahil la...kalu ade pun mesti ade yg slek..I mean slek dari segi lain plak..cam pertuturan ke, adab dia ke atau mgkin slek dari segi dalaman dia..haaa kat situ bleh assume gak sebagai x sempurna, right???

so a big impossible la nak dpt someone yg perfect...kalau ade, aku nak la teramat sangat kenal ngan insan 2...s0 the important point skang, kesilapan seseorang tu mungkin x di ketahui oleh orang tu kalau takde sape yang bgtau kat orang tu,it is right??? but the problem now is, kalau org yang buat kesilapan 2 actually x de niat lagsung nak wat cam 2...cam ne lak tu??

bese la mnusia kan, kalau dh bercakap atau bergurau bukan nak sedar dah kalau dh sentuh sensitiviti seseorg tue...lets say kalu sseorang 2 bergurau tanpa niat untuk menyinggung perasaan org lain, ase nye kite perlu consider kot untuk memaafkan orang 2..yang payah nye skang, kite x tau niat sebenar orang tue kan???

conclusion nye skang, mnusia ni ade bnyak jenis....
pertama : mnusia yang sukar untuk terima grauan atau teguran dari org lain, tp berlagak sperti dpat terima segalanye..

kedua : mnusia yang boleh terima teguran atau grauan org lain scara positif, tp sebaliknye dalam hati tersinggung ngan grauan dan teguran tersebut...

ketiga : manusia yang x dapat terima segala-galanye sehingga menunjukkan protes yang ketara dan membuatkan orang lain persaan dengan sikapnye....

keempat : mnusia yang boleh menerima segala teguran atau gurauan org lain secara positif dan jadikan tue semua sbagai satu cara untuk mngubah hidup nye sndiri..

s0 skang fikir-fikirkanla dan renung-renungkan la yang mna satu antra  yang tertera diatas sikap korang dalam meneruskan kehidupan korang sebagai hamba Allah di muka bumi ni...dan aku sbagai hamba Allah yg dh bnyak wat kesilpan nak mohon maaf atas kesalahan yang mgkin x terniat lgsung utk lakukan apa-apa yg mmbuatkan org2 kat luar sana tersinggung ngan sikap atau perangai aku yg aku sndiri x sedar ade yang tersinggung...dan sekali lagi aku nak mention kat sini, aku x nak high light diri aku ni sebagai sorang gadis yg baik dengan entry aku yang ala-ala skema ni, tp sebaliknye biarlah orang lain yg menilainye....

sempurna atau x seseorang 2 xde siapa yang berhak utk mengadilinye kecuali yang kat atas sana..hanya Dia yang berhak untuk mengadili makhluk ciptaan-Nya.



TQ sebab sudi baca entry cik diya. Jgn lupa like and share ok :)

No comments: