RUKUN TETANGGA SAYA

Friday 12 August 2011

TENGKORAK DI SIMPAN DALAM PERUT????

Dalam tngah nak siapkan assigment community yg beratus-ratus pages ni sempat agi aku nak msukkan entry baru kan...alaa..smbil nyelam minm air, pe slahnye kan...aku bukn pe, aku teringin sangat nak share ngan member2 aku pasal tulang tengkorak yang di simpan dlam perut..eh2 silap, dlm abdomen la..tjuk entry tu sje je nak bg gempak skit..hehe....jgn slah pham lak..abdomen ni bukan perut tau..stomach baru perut..abdomen ni satu bhgian kaviti tubuh bdan kite yg cover organ2 pencernaan sperti gaster, hepar,usus dan mcm2 lagi la..

pe yg menarik aku nak share ngan korang ni, berkaitan ngan Chapter yg baru je aku bljar smalam..is about Central Nervous System(sistem saraf).aku tertarik ngan pe yg lecturer aku ckp yg tengkorak kepala pesakit yang injured akan di simpan dlam abdomen diantara lapisan otot dan lemak untk pastikan tulang tgkorak yg di remove tu dlam keadaan sihat dan x contaminate.wooowww amazing..!!...dahsyt kan..selama ni mati2 aku igt pesakit yg kepala dia klihatan kemek 2, tgkorak diorang di simpan kat hosptal..actually 100% WRONG..

sbb pe simpan kat bhgian abdomen??? ha kalu nak tau bhgiaan ttu steril..steril 2 bmksud satu kdaan yg bebas dari segala bakteria.sbb kwsan abdomen tu di cover oleh satu cecair yg dinmakan sbgai peritoneum fluid..haaa dh msuk bhgiaan nursing aku dh ni..hehe..

sampai bila nak simpan????? serphan tengkorak 2 akn disimpan mngikut pmerhatian doktor la..mgkin jgak smpai tknan pada otak dia dh kurang..agipun tjuan remove tngkorak 2 pun sbb nak kurangkan tkanan pada intracranial (tkanan dlm otak)..bila dh sume ok, doktor akn psang blik la serphan tgkorak 2,...hurmmm...unik kan procedure ni..just imagine, tgkorak yg keras tu di simpan dlm abdomen..

kalu still agi confuse, tgk gmbr kat bwah ni...prsan x kpla org ni kemek sikit?? ha tu mknanye sbhgian tulng kpla dia tbuka sbb nak kurangkan tkanan pda otak 2 la...dan di simpan dlam abdomen dia..

ce tgk lak gmbr bwah ni..mgkin kalu tgk ni korang lebih phm kot dri pe yg aku bebelkan kat ats tu..hehehe

em k la..setakat ni je la ye pembelajaran kite..aku nak smbung wat assgment..heheeh..assalamualaikum semua :)

TQ sebab sudi baca entry cik diya. Jgn lupa like and share ok :)

No comments: