RUKUN TETANGGA SAYA

Sunday 29 April 2012

ALHAMDULILLAH DIA DAH DAPAT HIDAYAH



kawan : aku byk dosa diya maksiat minum drhaka smua bnde ak dh wt ak x thu mcm mne nk mula blik smua. bnde ak thu sal agme smua nya dh hlng stu pon x da tngal ak dh x thu cm ne nk wat ak trok diya cm yg ak kata 
agme ak zero tros 
ak x thu nk mulakan cm mne solt,amaln,puasa n smua yg berkaitan dgn agme dlm diri ak wt skg nie ak rse memg x da sikit pon fhm x ape yg ak mksud kn..... memg abis tros nak dekt 3 thn ak dlm keadaan cm nie diya ak dh cm org kafir dh ak rse.......solat ak x thu lngsong diya.....ak malu gle n kau..ak dh x thu nk ckp cm ne dgn kau diya 
malu tue memg 100% ada nya 
insyallah ak perbaiki diri aku.

  • ayat kat atas tu sebahagian daripada luahan dari seorang kawan lelaki aku yang sedang usaha untuk berubah ke arah yang lebih baik..dia tak nak dirinya Islam hanya atas nama..so sekarang dia betul2 perlukan seseorang yang dapat support dia untuk berubah ke jalan yang sepatutnya..actually aku bukan la orang yang sesuai untuk dia minta pertolongan sebab aku pun ilmu agama tak la setinggi mana..setakat nak ajar dia perkara2 yang sepatutnya dan larang dia perkara yang tak sepatutnya sikit2 tu boleh la..aku just minta dia beli buku2 berkaitan dengan agama especially buku berkaitan dengan solat...dan aku pun ada jugak cari kat internet bacaan2 dalam solat dan aku inbox kan link tu kat dia...Alhamdulillah aku dapat rasa dia ada usaha untuk hafal semua bacaan2 tu..yang mana dia tak paham dia akan cepat2 msj aku tanya..sebagai contoh, dia pernah tanya aku macam mana dia nak solat sedangkan dia warnakan rambut dan tindik telinga...dan macam mana dengan life dia yang dia pernah minum sebelum ni..minum tu perkara dah lepas dan dah jadi pun..nak patah balik tak guna..minuman tu dah masuk pun dalam badan..apa yang perlu kita buat hanya bertaubat dan insaf dengan apa yang dah di lakukan...mohon ampun dari Tuhan dan berdoa supaya tak kan ulangi lagi benda2 tu semua..samada Tuhan terima atau tak amalan yang kita lakukan, itu kerja Tuhan..kita sebagai hamba kena ada usaha untuk perbaiki diri sendiri...berbalik pada cerita kawn aku ni, dia baru je ckp kat aku yang dia tengah usaha cari ustaz untuk tolong dia..Alhamdulillah..lega sikit aku dengar..yela kan..smpai bila dia nak bergantung dengan buku2, internet dan tanya aku..tambah2 aku ni pulak bukan la pandai mana dalam ilmu agma..aku ni pun tengah usaha nak perbaiki yang mana patut..so better dia cari orang yang lebih layak.actually kawan aku ni cukup beruntung sebab Tuhan bagi dia hidayah dan bukakan pintu hati dia untuk berubah..sebab selama ni dia cakap dia tak pernah rasa takut langsung untuk buat dosa..langsung tak fikirkan balsan yang bakal diterima..dosa pahala habis dia campur adukkan..cakap pasal mati pulak langsung dia tak hiraukan..seolah2 hati dia dah gelap..tapi Alhamdulillah, sekarang bila aku cakap pasal mati, dia jadi takut..bila aku cakap pasal balasan kat akhirat, dia jadi takut n macam2 lagi la..dan dia semakin berusaha untuk tingkatkan pengetahuan dia berkaitan dengan ilmu agama....so sama2 la kita doakan dia dapat jumpa ustaz yang boleh tolong dia untuk dapatkan ilmu agama yang dapat bantu dia di dunia mahupun di akhirat sana..amin......

TQ sebab sudi baca entry cik diya. Jgn lupa like and share ok :)

No comments: