RUKUN TETANGGA SAYA

Tuesday 18 December 2012

KEHADIRAN BUAH NESCAFE DAN BUAH KOPI

taDaAaAaAaAaA~ ~ ~ ~cik diya ada entry baru lagi...jom mengendap sekejap blog cik diya nak??..sebab entry kali ni cik diya dapat ilham dari housemate cik diya, iaitu kak ida....hehe..thanks kak ida a.k.a kak k-pop sebab cetuskan idea untuk cik diya update blog cikai cik diya ni..bermula la al-kisahhhhhhh angin sepoi-sepoi bahasa, pokok kelapa melentur liuk..eh..ehhh..silap plak.tiba-tiba terkeluar madah cerpen zaman sekolah..hehe...ok macam ni, masa cik diya, kak ida, kak tika dengan kak sha duk kusyuk melayan drama cinta adam & hawa, tiba-tiba ada comersial break pasal "coffee" tiba-tiba kak ida bersuara. "eh air kopi dengan nescafe tu datang dari buah kopi kan?? cuma penghasilannya yg berbeza kan??" semua terdiam..otak cik diya mula ligat berfikir..hurmmmm....masing-masing cuba menyuarakan pendapat. ada yang cakap nescafe datang dari lain, air kopi pulak dari buah kopi. so semua nya meninggalkan tanda tanya. dan cik diya mula fikir, kalau air kopi datang dari buah kopi, tapi air nescafe datang dari buah nescafe ke??? haaiishhh..macam pelik je..tak penah dengar pulak nama buah nescafe atau pokok nescafe..haahahahaha..haaaaaa....thats why la cik diya buat entry ni. cik diya try kaji dari mana datang nya air kopi dan nescafe...so0o0o0o...you all pun mesti nak tahu jugak kan??kan???kan??? ok jom terus baca entry cik diya ni sampai habis.....let's check it out......

first of all cik diya nak share maklumat yang cik diya dapat berkaitan dengan nescafe dulu. actually, nescafe ni namanya terhasil daripada gabungan "nestle" dengan "cafe".Nestle adalah nama makanan dan minuman yang terbesar di dunia manakala Nescafe adalah salah satu hasil produk dari Nestle. pada tahun 1930, kerajaan Brazil mencabar Nestle untuk mencipta sejenis minuman berasaskan kopi yang memudahkan orang ramai dengan cara menambah air sahaja tetapi perisa asli kopi tetap di kekalkan. setelah 7 tahun kajian dibuat oleh Max Morgenthaler dan pengkaji-pengkaji lain yang berbangsa Swiss, jeng..jeng...jengggggg.....akhirnya produk Nescafe berjaya dihasilkan dan di perkenalkan ke seluruh dunia.

ok tu cerita berkaitan dengan nescafe, manakala kopi pula seperti yang kita tahu terhasil dari buah kopi yang telah dipanggang, di kisar, dan direndam. so nescafe dan kopi datangnya dari buah yang sama iaitu "buah kopi" cuma yang membezakan nya hanya la cara pembuatan atau bahan yang ditambah atau dikurangkan dalam proses penghasilan kedua-dua produk tersebut. 

* harap-harap entry kali ni akan menjawab persoalan yang bermain di fikiran kak ida..hehe.. tapi you all kena ingat tau jangan ambil terlalu banyak kopi ataupun nescafe sebab kandungan kafein yang tinggi dalam minuman tersebut akan menyerap dan membuang vitamin C, kolegen dan gluthathione (agen pencerah) dalam badan kita.kalau you all nak tahu lebih banyak kesan buruk kafeian pada badan kita, you all boleh tekan ------>   klik sini ok la cik diya nak beradu dulu.capek bangat harini.nite semua. jangan lupa solat Isyak ye sebelum ketiduran..hehe..x0x0..salam :)

TQ sebab sudi baca entry cik diya. Jgn lupa like and share ok :)

2 comments:

Sue said...

salam singgah.. keje klinik kita saujana impian kan? semlm akak ade g sana bw mak..dan 2 anak akak.. heee.. rasanye cik diya ni yg entertain masa registration tu. rasanye la..

Diya Nadiya said...

salam utk akk jugak..haa betul la tu kak..kecil btul dnia ni kan..xsgka patient yg dtg kt klnik tu slah sorang mmber2 blogger sy jgak.hehe..tpi sy x brapa prsan akk yg ane...anti kalau akk dtg agi, akk tgur2 la sy ek..bgi hint skit..hehe..by the way now cik diya as one of your followers now :)