RUKUN TETANGGA SAYA

Monday 15 August 2011

DI MANAKAH TEMPATKU DI SANA???

terdetik seketika kat hati aku ni perasaan insaf selepas terlibat dalam kelas Islamic Study..selepas mndengar ceramah atau pngajian berkaitan ngan hukum-hukum agama buatkan aku menitiskan airmata terkenangkan di manakah tempat aku selepas Malaikat Maut menjemputku..adakah di tempat yg di ingin2 kan semua mnusia iaitu "syurga" ataupun tmpat yg di geruni iaitu "neraka"....??? Wallahualam..

hati mula terasa sayu bila ustazah menyebut2 tentang kiamat makin hmpir, tanda2 kematian, seksaan kubur dan bmcam2 agi berkaitan dengan seksaan terhadap amalan kita di dunia...sebut berkaitan dengan kematian, tibe2 fikiran aku melayang memikirkan kematian sahabat baik ku sndiri iaitu arwah Amiruddin yg meninggal pada 20.7.2011..airmata ku mula mngalir teringatkan arwah..mcam mnala keadaan arwah "di sana"..mudah-mudahan arwah di tempatkan di kalangan orang2 yg beriman..amin....

hati aku melayang memikirkan arwah sbb ustazah ada mnyebut tanda-tanda kematian salah satunye tapak kaki kite akan kelihatan jatuh..benda yg sama aku tgok pada kaki arwah dua hari sbelum arwah meninggal..Subhanallah...rupa-rupa nye tanda-tanda tue aku dh tngok, tp knapa aku masih x sedar sume 2...

daun yg bertulis nama arwah di atas "sana" telah pun di gugurkan sebagai tanda Malaikat Maut telah mnjalankan tugas untuk mnyabut nyawanya..mcam mana pula daun yg tertulis ngan nma kite?? mgkin hari ni ataupun esok daun tue akan di gugurkan..Subhanallah....sudah cukupkah amalan ku di dunia ni???

bila terkenangkan dosa-dosa yg pernah aku lakukan selama ni buatkan aku bertanya pada diri sendiri  layak kah aku menjadi penghuni syurga???? ataupun neraka tempatku??? Nauzubillah.

ustazah ckp sakit yg pling sakit kat dunia ni adalah sakit utk mati...muka arwah kawan aku kelihatan tenang menghadapi hari kematian nya..lgsung x kelihatan tkut malah kelihatan cukup bersedia dirinya di jemput Malaikat Maut...adakah aku mampu setenang arwah???adakah aku sudah bersedia menghadapi kematian di saat-saat Malaikat Maut menghampiriku??? adakah aku mampu untuk menjawab segala soalan yg diajukan oleh Malaikat Maut???

Ya Allah secara realiti nya aku belum bersedia menhadapi saat-saat kematianku.......
TQ sebab sudi baca entry cik diya. Jgn lupa like and share ok :)

1 comment:

Anonymous said...

innalillahi wa inna ilaihi rajiun