RUKUN TETANGGA SAYA

Tuesday 10 July 2012

HARI KEDUA BEKERJA


4 Julai 2012 (Rabu) 9.15pm

Hari ni hari kedua aku kerja kat klinik kita. Mcm biasa la bngun pagi. Tapi pagi tadi aku bngun lewat sikit. Pukul 6.20am sebab semalam bangun awal lama plak tunggu kat bawah. Bangun je aku terus mandi dan solat. Lepas tu bersiap. Aku ingt pagi tadi kak yani kerja petang, rupanya pagi ni kak yani kerja sma shift ngan aku. So pagi tadi aku g kerja ngan kak yani ngan kak aina. Kak aina aku tak berapa biasa sangat sbb tu baru first time jmpe dia. So aku pun x bnyak cakap la ngan dia. Tanya2 gitu je la. Sampai je klinik aku tlong kak aina buka kan pntu2. Kak ros pun tlong aku buka kan pintu. Dah siap tu aku sapu sampah then mop lantai. Settle semua kerja macam biasa aku duduk kat bahagian recept. Harini kak ros ajar aku berkaitan dengan result2 darah. Apa yg perlu di buat dengan result2 tu semua. Kak ros mintak aku call semua patient2 untuk ambik result darah kat klinik. Dan hari ni jugak aku dah banyak kali angkat paggilan telefon dan settlekan hal2 pesakit bila pesakit call untuk bertanya kan perkara yang berkaitan. So kat situ dah ada sedikit kemajuan. Harini boleh tahan jugak la banyak kerja nak buat. Tapi kira ok la ada jugak yang nak membantu. Cuma masa susun2 nota2 pesakit aku buat sorang la. Hurrrrmmm cakap pasal nota2 pesakit, fuuuhhhhh memang nak mngeluh panjang. Mana tak nya, aku kena susun nota pesakit dekat rak. Kalau nak susun tu kena ikut nombor pulak. Salah letak memang susah la nak cari. So aku susun la dengan berhati2. Masalahnya sekarang, nota2 pesakit tu kalau ada berpuluh ok agi, ni bukan berpuluh, bukn beratus, dan bukan jugak beribu. Tapi beribu-ribu. so memang peluh keringat aku meleleh la sana sini..hahahahahah ..tapi nak buat macam mana, nak tak nak aku kena jugak buat. Haaaa..cakap pasal makan pulak.Alhamdulillah hari ni doctor yg belanja makan. So kat situ aku dah boleh jimat. Sekarang aku kena jimat sangat2 sebab duit kat tangan ada RM60 je. Mak nak bagi lebih hari tu, tapi aku tolak. Aku kesiankan mak. Aku tahu mak pun tak ada duit. So duit RM60 tu aku kena jimat sampai la aku dapat gaji hujung bulan nanti. Setakat ni aku hanya makan nasi sehari sekali. Itu pun makan masa sarapan pagi kat tempat kerja. Kadang-kadang kalau kerja banyak, masa breakfast aku beralih ke masa lunch..so kalau makan tengahari sah2 la kenyang lagi masa balik kerja pukul 4 tu kan. Then boleh la jimat2 sikit.
Ok berbalik dengan kerja. Lepas siap makan pukul  12tngahari tu, macam biasa sambung kerja sampai pukul 12.50. Then rehat la. Masa tu aku ambil penyapu dah sapu setiap sudut klinik. Dah siap tu aku kemas file2 bahagian recept. Dah siap semua kerja tu macam biasa aku pergi tunaikan kewajipan sebagai orang Islam. Aku solat zohor. Dah siap solat aku pergi tengok akak2 yg lain tngah menyapu daun2 kering depan klinik. So aku pun sertai la diorang. Nak tlong tak tahu nak tolong apa sebab kehadiran aku kat situ macam tak dipedulikan. So aku pun tinggalkan diorang dan duduk kat bahagian recept ngan kak aina. Baru je duduk dah ada patient datang. Kerja aku pun bermula macam biasa.
Tengok jam kat dinding dah pukul 4ptg. Aku pun mmpercepatkan kerja2 aku. Telefon pesakit2 untuk mintak diorang datang ambil result darah, kemas bhagian recept then kutip sampah kat setiap tong sampah then pergi buang kat belakang bangunan.  Kerja bahagian recept tugas dia sebelum habis shift memang kena kutip sampah2 kat setiap tong2 sampah kat klinik tu then gantikan dengan plastic sampah baru. Aku ok je buat kerja2 tu semua. Lagipun bukan susah mana pun. Just kutip then buang. Benda yg orang selalu buat kat rumah. So tak susah bagi aku.  Tengah2 sibuk kutip plastik2 sampah tu tengok jam dah pukul 4.30ptg. akak2 yg serumah dengan aku tggu aku nak balik sama. Aku serba salah pulak. Aku pun mintak diorang balik dulu. Kesian pulak nak suruh tunggu aku. Diorang pun balik la tumpang akak yg lagi sorang tu naik kereta. Pukul 4.45ptg kerja aku settle semua. Lepas tu aku baru balik. Balik jalan sorang2 la sambil menggalas bag telekung di bahu. Sampai rumah lebih kurang kol 4.55. sampai rumah lepas salin uniform aku basuh baju. Nasib baik ada mesin. Ringan sikit beban aku. So lepas letak baju dlm mesin aku tinggal kan je la sebab mesin auto. Aku pun pergg masak air untuk makan maggi sebagai alas perut. Sementara nak tggu air masak di jerang, aku pun naik bilik untuk mandi dan solat asar. Selesai semua aku sidai baju yg dh siap dibasuh dan makan maggi. Tengok2  tv skejap dengan akak2 rumah, pastu aku naik bilik sebab sakit kepala. Baring2 atas tilam tiba2 mata terlelap. Sedar2 je dah maghrib dan Nampak kak yani tengah bersiap nak pergi kerja. Malam ni kak yani kena split. Lepas kak yani pergi kerja aku solat maghrib ngan iron uniform. Tak sempat nak mengaji aku tiba2 terdetik nak telefon mak. So call mak. Call mak, then dengar suara mak seakan2 nak menangis. Bila borak2 dengan mak baru tahu apa punca mak nak menangis. Hurmmm..macam biasa la ada masalah keluarga sikit. Malas nak mention. Lepas call mak tiba2 airmata aku menitis tanpa henti sampai mata pun dah pedih dan mula membengkak. Banyak benda yang aku fikirkan. Aku cuba kuatkan semangat. Nasib baik la ada seorang hamba ALLAH ni yg selalu ada kat sisi aku sejak2 aku menangis 3hari berturut2 ni. Dia yang selalu support aku, nasihat, dan macam2 lagi la. Dia la insan yg selalu dengar tangisan aku selepas aku menitiskan airmata di tikar sejadah. Mudah-mudahan insan tersebut akan diberkati hidupnya..amin…
Ok sekarang dah jam 10.36malam. mata aku pun dah pedih dan bengkak hasil drpada menangis tadi. So aku nak solat isyak lepas tu nak tidur sebab esok aku still lagi kerja shift pagi. Mudah-mudahan hari esok akan berjalan lebih lancer dari hari2 yang sebelum ni. Semoga ALLAH permudahkan segala urusan aku sepanjang bekerja ataupun berada kat sini. Amin~~~GOOD  NIGHT DAN ASSALAMUALAIKUM J


TQ sebab sudi baca entry cik diya. Jgn lupa like and share ok :)

No comments: