RUKUN TETANGGA SAYA

Tuesday 10 July 2012

HARI KETIGA BEKERJA


5 Julai 2012 (Khamis) 9.31pm

Hari ketiga aku bekerja kat klinik kita saujana impian kajang. Makin banyak benda baru yg aku belajar. Macam biasa bangun pukul 6.20pagi, solat subuh dan bersiap. Sebelum pergi kerja aku sempat mengalas perut dengan nesvita..hehe.. pagi ni aku sama shift dengan kak yani, kak wani, kak sheni, kak kinah dan sorang akk tu aku berapa ingt nama dia. Hari ni pergi kerja dengan akk tu la naik kereta dia. Sampai je klinik mcam biasa rutin harian.punch card,buka gate, sapu sampah, mop lantai, cuci tandas dan kemas2 bahagian recept. Dah settle semua aku duduk la kat tempat aku iaitu bahagian recept.  Pagi ni Dr Azman. Baik je Dr tu. Kadang-kadang ada jugak dia tegur aku. So tak la rasa tertekan sangat kerja kan kalau ada Dr macam tu.
Pukul 10.30am aku breakfast makan nasi lemak yg dibeli oleh kak wani ngan kak yani. Selalu nya mkanan akan dibeli oleh2 mmber2 yang nak keluar beli makanan. So ramai2 akan kirmkan makanan yang nak dimakan, sebab kalau nak keluar mkan dekat luar memang huru hara klinik sebab tak ada sape jaga.. haha.. kadang-kadang Dr tu beli makanan bungkus dan makan klinik. Dah siap2 makan, aku sambung kerja macam biasa. Hari ni aku jaga bahagian recept dengan kak sheni. Dia kena split pagi ni start dri pukul 9pagi sampai pukul 1ptg. Akak tu dari sabahan. Comel sangat akk tu. Ramah plak tu. Umur dia 23tahun. Masa aku mula-mula masuk hari tu, dia la yg tunjuk kan bilik. Kak sheni banyak jugak la ajar aku kat bhagian recept tadi. Kebanyakkan dia ajar nak handle result pathlab FOMEMA. Haa lupa nak cakap berkaitan dengan split. Split tu lebih kurang macam overtime. Sape2 yang stay dekat hostel, dia kena kerja lebih masa selama 4 jam. Split hanya sekali dalam seminggu. Disebabkan stay dekat hostel tak kena bayar sewa, so kalau buat split pun gaji tak dapat sebagai ganti rugi tak bayar sewa la. Sebagai contoh, kalau harini aku masuk kerja pukul 8pagi sampai 4petang, aku akan split pkul 8malam sampai pukul 12malam. Dan kalau hari ni aku kerja pukul 4petang sampai pukul 12malam, aku akan split keesokkan pagi nya pukul 9pagi sampai pukul 1petang. So semua staff yang tinggal dekat hostel akan dapat split seminggu sekali. Aku punya turn split hari khamis minggu depan. Dan hari rabu sebelumnya tu aku off day.
Ok berbalik dengan kerja plak. Hari ni Alhamdulillah patient tak berapa ramai. Ada la jugak masa untuk aku rehat2. Sampai rasa nak terlentuk la.hahaha. Relax punya relax tengok jam dah pukul 1pm. So break sampai pukul 2pm. Aku pun ambil penyapu dan sapu setiap sudut klinik. Settle semua lebih kurang pukul 1.20pm. aku pun mintak izin dari kak ros nak pergi solat Zohor. Siap solat lebih kurang pukul 2.50pm aku terus stay dekat recept dan teruskan kerja macam biasa sampai pukul 3.30pm. harini aku dah boleh masuk sikit2 dengan member2  yang lain. Dan hari ni jugak aku dah tak menangis. Hehe..ok jam dah pukul 3.30pm, time untuk aku kutip2 plastik sampah untuk setiap tong yang ada dalam klinik tu. Dahh siap buang semua dan gantikan yang baru, aku pun bersedia untuk punch out. Masa balik sepatutnya balik dengan akk2 yang lain naik kereta, tapi aku suruh diorang balim dulu sebab nak pergi kedai beli roti dan maggi. So aku balik sorang2 la. Haiiishhhh…bertambah hitam manis la kulit aku mngadap matahri balik tadi..dah la paying tak bawa. Memang susah la ank putih kulit aku lepas ni..haahhahhahha..konon selama ni nak jaga kulit bagai, tapi kalau dah paying pun tak bawa macam mana nak jaga kulit..cittt~~~
Pukul 4 lebih sampai rumah rehat2 sekejap dan terus mandi, solat Asar dan turun bawah makan roti sambil tengok tv dengan akk2 rumah. Agak2 mata dah layu aku pun naik bilik dan terlelap atas tilam. Kak yani pun terlelap. Masing2 letih, padahal patient tak ramai pun hari ni..hahahha. sedar2 dah masuk maghrib. Aku dengan kak yani pun bangun untuk solat maghrib. Lepas solat aku turun bawah untuk membaham maggi..haiiishhh maggi lagi… nak masak nasi barang2 dapur aku tak beli lagi. Kak yani ada ajak aku makan nasi goring yang dia nak masak kejap lagi. Tapi aku dah makan maggi so aku tolak la pelawaan dia tu. lagipun segan la sebab tak da share apa2 dengan dia tiba2 nak makan makanan dia. Its ok la makan maggi pun. Janji perut di alas. Siap makan aku lepak depan tv dengan kak dayah skejap dan agak2 boring aku naik bilik dan mengarang coretan hati aku ni kat laptop. Sekejap lagi macam biasa nak solat Isyak dan lepas tu tidur sebab esok nak jalankan tugasan mencari rezeki macam biasa. Sebab esok still lagi shift pagi.ok la setakat ni je coretan luahan hati aku untuk harini.GOOD NIGHT DAN ASSALAMUALAIKUM J ~~~

TQ sebab sudi baca entry cik diya. Jgn lupa like and share ok :)

No comments: