RUKUN TETANGGA SAYA

Saturday 14 July 2012

NEEDLE STICK INJURY


Hari-hari seterusnya aku bekerja di klinik kita. hari ni aku kerja shift pagi. masuk pukul 8pagi sampai 4 petang. pagi ni yang kerja cuma 4 orang satff. aku, kak sha, kak bellah dan kak aina. sepatutnya 5 orang tapi kak yani amik A/L. time2 staff tengah tak cukup ni la patient ramai. datang non stop sampai aku nak tarik nafas lega pun tak boleh. berlari ke sana sini nak uruskan patient. sekali datang 5, 6 orang. dan sorang patient pulak nak daftar untuk 3 kepala. nak kena isi form lagi. enter dalam sistem lagi. dan yg membebankan bila hari ni kebanyakkan patient yg datang semuanya first time. so nak enter dalam sistem kena ambil bnyak masa. patient lain yang tunggu turn dah jadi lama.honestly memang letih sangat2 dan sedikit tension sebab tak cukup rehat dan tak cukup tidur. tambah2 pulak perut tengah kosong. meman masing2 nak angin la..hurmmm...

hari ni aku ada buat silap. aku tersalah cek urine patient. tapi fikirkan balik aku kan staff barum, kesilapan yang aku buat tu kira boleh di maafkan lagi la. tapi bagi aku terasa macam aku ni bodoh sangat.hurmmm..nak buat macam mana kan, badan dah letih buat kerja serba serbi tak kena. semalam punya kes aku still lagi trauma. tambah plak ngan kes salah cek urine patient. semalam punya cerita, aku tercucuk jarum. jarum yang dah di gunakan untuk ambil darah patient tercucuk kat tangan aku sebab patient tu tertolak tangan aku. dah la patient warga Indonesia. datang untuk kes FOMEMA. nasib baik la masa tercucuk jarum tu aku terdetik nak basuh tangan kat singki dan picit bagi keluar darah then  lap kwasan yang terkena jarum tu dengan spirit. susah hati jugak sebenarnya. tak tahu la tu atas kecuaian siapa. samada aku tak berhati2 atau patient tu yang tak tahu duduk diam..hurmmmm...

Alhamdulillah nasib baik la result darah patient tu yang sbelum2 ni clear. dia tak ada sangkut dengan apa2 penyakit. hepatitis, HIV dan penyakit2 lain semmuanya clear. tapi apa2 pun aku kena lebih berhati-hati lepas ni dan aku kena tunggu result patient tu yang satu lagi minggu depan. hopefully semuanya ok..
mudah-mudahan Tuhan beri perlindungan kepada aku amin~~~

TQ sebab sudi baca entry cik diya. Jgn lupa like and share ok :)

No comments: