RUKUN TETANGGA SAYA

Tuesday 10 July 2012

HARI PERTAMA BEKERJA


3 Julai 2012 (Selasa) 8.32pm
Hari ni hari pertama aku kerja kat klinik kita saujana impian kajang. Ni klinik yg kakna pernah kerja sebelum ni. Semalam masa mak ngan abg cik hantar aku, aku rasa berat hati sangat2 nak stay sini. Rasa mcam x jadi nak kerja. Nak je aku ikut balik kmpung semula malam tu. Tapi fikir2 kan balik yg mak ngan abg cik susah payah hantar aku dan beratus duit habis, tggu aku hbis briefing smpai 8jam dalam kereta, smpai waktu makan pun mak abaikan, pastu tngok pulak airmuka mak yg keletihan tolong aku angkt brang naik bilik, hbiskn duit beli brang2 aku, aku kuatkan jugak semngat aku utk stay dan kerja kat sini. Semua perasaan tu aku cuba buang jauh2 semata2 nak dapatkan duit utk balas balik smua tu kat mak Lagipun sampai bila aku nak mak tnggung mkan minum dan keperluan aku. Aku kena la jugak belajar cari duit sendiri dan tanggung mak pulak. So berlinang  lah airmata bila kenangkan  jauh ngan mak. Sampai menitik la airmata ni kat sjadah bila solat. Maklumla anak bongsu, so manja tu ada la sedikit. Mana tak nya, Selalu kalau kat kampung mesti gelak ngan mak masa borak. Tidur ngan mak, so sebelum terlelap mesti gosip sana sini..hehe..bila tiba je time solat, mak akan ingatkan aku utk solat.sekarang dah lain. Aku dah kena ingtkan diri aku sendri tntang solat dan jugak berdikari. Tidur pun bukn ngan mak dah, tapi ngan mmber.Sebelum ni kalau kat kampung pagi2 mak bising kejut suruh solat subuh, tapi skang aku dh mula kunci jam phone, bngun sendiri……! Tapi pagi tadi first day kerja aku mintak mak kejutkan. So pukul 5.45 mak dah call kejutkan. Tapi mak tahu aku ni liat sikit nak bangun. So mak call dua kali. Pukul 6.05 a.m mak call lagi skali nak pastikan aku dh bangun..hehe..
Ok beralih kepada kawan sebilik. Msa mula2 smpai housemate takde. Dia kerja shift petang, balik pukul 12malam. So aku kemas barang2 aku. Dalam hati smbil berdoa supaya housemate aku tu org yg baik dan senang untk berborak. Lepas penat berkemas aku iron uniform, mandi ,solat dan rehat2 atas tilam sampaila terlelap. Sedar2 bilik dah terang. Rupanya housemate aku dh balik. So aku bngun basuh muka then tegur housemate aku tu. Nama dia kak yani umr 23thun dri kelantan. Dari pndangan mata kasar aku nmpak dia mcm baik,ramah dan senang utk berborak. Tapi terlalu awal utk aku buat penilaian mcm tu kan. Apa2 pun Alhamdulillah aku nmpak kak yani solat. So mudah bagi aku utk ingtkan diri aku jgak setiap kali wktu solat bila tgk kak yani solat. Lepas kak yani siap mandi aku Tanya serba sedkit kerja2 berkaitan dngn klinik. Kak yani crita serba sdkit. Dalam hati tak pernah lekang dari berdoa supaya Tuhan permudahkan segla urusan aku spnjang berada kat sini (Rabbi yassir wala tu’asir ya karim) doa yg mak mintak aku amalkan sejak dari dlu lagi supnya Tuhan permudahkan sgalanya.
Bercerita pulak brkaitan ngan kerja kat klnik ari ni. Pergi pagi tadi skali ngan kak shad an kak bella. Dua2 tu ok je. Cuma buat smentara ni aku tak berapa biasa lagi. Biasa la kan staff baru, so nak sporting2 dengan staff lain pun macam teragak2 lagi. Sampai kat klinik aku tnya pada kak sha apa yg nak di buat. So dia terangkan la apa yg patut. Dia ajar aku punch card then dia bgtahu perkara rutin setiap kali msuk kerja. Lepas dh paham semua aku mulakan kerja aku. Ambil penyapu dan penyodk then sapu setiap sudut klinik. Dah siap semua aku duduk kat bahagian recept iaitu bahagian pertama menerima kedatangan pesakit atau dkenali sbg bhgian pndftaran. Masa kat bahagian tu kak liza yg banyak tunjuk ajar kat aku. Staff yg lain pun ada jgak yg tnjuk ajar tapi yg banyak ajar kak liza la sbb mgkin pagi tu kak liza mmg bhgian recept. Kak sha ngan kak dayah bhagian farmasi dan kak bella pulak bhgian internal (bantu doktor). Lebih kurang jam 9 lebih lepas je doctor smpai klinik dh mula dikerumuni dengan pesakit yg pelbagai lapisan dan jugak pnyakit. Alhamdulillah, hari ni pesakit yg dating semuanya ok2. Takde la yg macam marah2 ke atau apa2 je la. Lepas kak liza tengok aku handle bhgian  kompter dan form2 yg berkaitan, dia terus tinggalkan aku kat bhgian recept tu utk buat kerja yg lain. So dari situ aku dh mula beranikan diri untuk buat kerja tu. Slowly aku enter nma2 pesakit, cari kad2 pesakit, isi form, hantar kad ke bilik doctor dan macam2 lagi la. Hurm seronok jugak kan..hehe. tengah2 leka enter nma2 pesakit tiba2 pesakit datang sekaligus 6 orang. Tak sampai 5minit dating lagi 4 orang. Semuanya kes FOMEMA (wrga asing) datang utk buat x-ray , blood and urine test. Dah kata staff baru kan, buat kerja pun tak tentu hala la. Mula jadi gelabah. Tapi dalam hati still maintain ngan ayat permudah segala urusan tu.. J yg lawaknya kebanyakkan kad pesakit berada kat rak yg tinggi. Memandangkan aku ni tak cukuo ketinggian, apa lagi, panjat kerusi la..hahaha..at the end sume dalam control sebab kak liza datang tolong..thanks kak liza..! J
11.30pm, break time..! dah selesai semua kerja dan pesakit pun dah taka da yang baru sampai kak bella suruh aku pergi makan. Makanan dh siap dbungkus pagi tadi. Aku pergi beli dengan kak sha. Siap makan macam biasa sambung kerja smpai pukul 12.50pm. Then lunch time. Aku tak makan pun sebab tadi pun makan lewat. So perut still lagi kenyang. Duduk kemas2 tempt recept smbil baca form2, dan kenalpasti tempat form disimpan, tengok2 jam dah pukul 1.25pm. Apa lagi pergi solat la. Solat kat bilik x-ray bahagian belakang. Siap solat sambung lagi kerja sampai la pukul 4.30pm.  Sepatutnya habis kerja pkul 4, tapi kak ros (ketua) nak jumpa aku.sebab nak bagi sikit2 briefing berkaitan ngan kerja. Semuanya settle dalam pukul 4.45pm then balik sampai rumah pkul 4.55pm. sampai rumah call mak sekejap .Kerinduan melanda. Cakap dengan mak pun mata berair. Tak tahu knapa sebak sangt2.hehe..LETIH??? Of course letih sebab first day kerja kan. So apa lagi, rehat2 skejap, mandi, solat, tgk tv, baham maggi then rehat2 atas tilam sampai la terlelap. Setengah jam je terlelap. Sedar2 dah msuk wktu mghrib. Bangun solat, mengaji then on laptop. Actually on laptop ni nak online. Nak buka email, mna tahu ada apa2 berita berkaitan dengan resume yg aku hantar tu. Tapi broadband tak boleh connect, mungkin abg lang terlupa nak bayar. Rasanya dah dua atau 3buln ttangguh. Hurmm.. tak pe la. Aku dh tak nak susahkan adik beradik. Lepas ni aku akan bayar sendiri. Memandangkan tak boleh nak online, email pun tak boleh buka apatah lagi facebook, so aku karang la cerita ni. Untung2 nanti boleh aku share kat blog aku bila brdband aku dh bayar nanti.hehe…Eh dh pkul 9 lebih..ok la, nak shut down lptop. Nak solat Isyak, iron uniform, kmas bilik apa yg ptut then brsedia utk tidur. Esok mcam biasa la shift pagi lagi..GOOD NIGHT DAN ASSALAMUALAIKUM J

TQ sebab sudi baca entry cik diya. Jgn lupa like and share ok :)

No comments: